Friesland Lease kiest voor Quubit als betrouwbare IT-partner
‘Hoe kunnen we onze ICT-infrastructuur inrichten met moderne technieken die toekomst vast zijn en waarmee we er sprake is van minimale ‘helpdesk’ inspanning’. Met die vraag zijn we de samenwerking met Quubit begonnen. Dit was meteen een groot project: het ‘huis op orde’ brengen, de infrastructuur verbeteren en volledig over naar de cloud. Dit is goed opgepakt door de mannen van Quubit waardoor ik als ICT-manager mijn handen vrij kreeg om aan de business van Friesland Lease te werken.
Ik ben enorm onder de indruk van de kennis van de consultants waar het gaat over moderne ICT, dit onderscheidt hen van andere partijen in de markt. Ze weten waar ze het over hebben en werken vanuit een duidelijke, toekomstgerichte visie: we praten met elkaar over overmorgen in plaats van over een printer die het gisteren niet deed.
Friesland Lease heeft geen eigen servers meer in huis, alles is ondergebracht in de Microsoft Azure Cloud. Ook de back-up handelingen vinden in deze Cloud plaats. Nieuwe laptops worden vanuit de doos aan de eindgebruiker overhandigd, middels moderne standaard technologie worden deze laptops volledig geautomatiseerd geïnstalleerd en geconfigureerd met alle software die Friesland Lease gebruikt, volgens alle bepaalde veiligheidseisen. Hier komt geen ‘IT’er’ meer aan te pas. We zijn een bedrijf dat graag vooroploopt waar het gaat om innovatie en duurzaamheid, onze ICT-omgeving sluit daar nu in alle opzichten ook weer op aan.
Het is belangrijk periodiek in gesprek te zijn met je ICT-outsourcepartner, de meldingen te analyseren die vanuit de eindgebruikers van Friesland Lease richting Quub.it gaan. De meldingen worden gerubriceerd en vervolgens bespreken we welke we oppakken zodat we het aantal ‘tickets’ verder kunnen terugbrengen. Gemiddeld zaten we eerder op bijna 1.5 ticket per medewerker per maand, dit is teruggebracht naar 0.4 en dit zal nog verder dalen.
De consultants van Quubit delen inzichten en dragen oplossingen aan. Zo’n oplossing leidt direct tot hogere gebruikerstevredenheid en meer zelfredzaamheid van onze medewerkers. Die zijn trouwens erg te spreken over het werk van Quubit! Onze vorige outsource partij werkte vanuit andere inzichten en was een stuk reactiever. Medewerkers gingen – om telefoontjes aan de helpdesk uit de weg te gaan – zelf op zoek naar oplossingen. Naast dat issues daardoor niet gesignaleerd en opgelost werden, zorgde dit voor risico’s op het vlak van informatiebeveiliging. Dat is natuurlijk absoluut niet wat je wilt. Inmiddels lopen we voorop als het om informatiebeveiliging gaat: we zijn nu ISO 27001 gecertificeerd. Dit houdt in dat we onze informatiebeveiliging en alle procedures rondom continuïteit op orde hebben. Echt een kroon op onze samenwerking!’
